Personal branding? Wat is dat? Vindazo


Bij personal branding bekijk je jezelf als een merk en ga je je zo ook voorleggen aan anderen, in dit geval aan potentiële werkgevers en recruiters. Je gaat peinzen over hoe je jouw sterkste kanten het best kunt laten zien, hoe je jezelf zou verkopen moest je een product zijn. Besef dus goed over hoe je in je leven staat en wat jouw persoonlijke en professionele meerwaarde is. Overdrijven? Dat is nergens voor nodig! Wees jezelf, op deze manier ga je het best opvallen!

Het belangrijkste is om ten alle tijden dezelfde verhaal te vertellen, via waar dan ook. Of het nu gaat om je cv of je Linkedin-profiel, jij als merk moet overal dezelfde beeld hebben. Zoals een firma als Vindazo.be op zijn advertenties, website en alle andere sociale media kanalen altijd een gelijke en opvallende toon aanhoudt. Zo moet jij ook jouw beschikbare kanalen afgestemd aanheffen voor zelfpromotie.

Goede tips om uzelf te verkopen


Potentiële werkgevers en recruiters komen door het sollicitatieproces op allerlei momenten en plaatsen met sollicitanten – zoals jij! – in contact. Je motivatiebrief je cv vinden zij in hun mailbox, ze zoeken naar je Facebook- of Linkedin-profiel en voordat je het weet neem je plaats voor hen voor een sollicitatiegesprek.  Deze kanalen moet je toepassen om je zelfpromotie op te kloppen. Wij leggen je uit hoe.

Een persoonlijk merk creëren kan een ontmoedigende, mythische taak zijn. En een van de gemakkelijkste manieren om in het proces te verdwalen, is door niet te weten waar te beginnen. Zelfs Oprah Winfrey begon met het doorlopen van verschillende stijlherhalingen op een kleine lokale show voordat ze haar stem definieerde in een van de meest invloedrijke persoonlijke merken ter wereld.

In zowel onze culturele verschuiving als onze evoluerende arbeidsmarkt, is het zowel nuttig als noodzakelijk om op te vallen bij het solliciteren of het starten van een eigen bedrijf. Een persoonlijk merk is voor (bijna) iedereen. Dus hier zijn 10 gouden regels voor het creëren van een aantrekkelijk, uniek en uitnodigend persoonlijk merk.

1. Focus hebben.

'Te veel mensen zijn niet gefocust als het gaat om pers en berichtgeving en proberen' alles voor iedereen 'te zijn. Bepaal wat uw belangrijkste boodschap is en houd u eraan ”, zegt Cooper Harris, oprichter en CEO van Klickly. Haar persoonlijke merk heeft een dramatische verschuiving ondergaan - van werkende actrice naar gerespecteerde tech-ondernemer en ze heeft deze verschuiving aangepakt door zich slechts op één boodschap tegelijk te concentreren. Door uw boodschap gefocust te houden voor uw doelgroep, wordt het veel gemakkelijker om zowel inhoud rond uw persoonlijke merk te maken als anderen u te laten definiëren.

2. Wees oprecht.

Er is een gemakkelijke manier om een origineel persoonlijk merk te hebben - en dat is oprecht en authentiek. Millennial influencer en hoofd marketing bij Popular Demand, Monica Lin, zegt: "Mensen kunnen een onoprechte daad doorzien." Hoe duidelijker een merk een copycat is, hoe meer het publiek er de dader voor zal roepen. Het persoonlijke merk van Monica maakte een enorme groei door nadat ze betekenisvoller met haar publiek op Twitter begon te communiceren.

3. Vertel een verhaal.

Als je persoonlijke merk geen verhaal vertelt, ben je al de helft van je potentiële publiek kwijt. Allen Gannett, chief strategy officer bij Skyword en auteur van The Creative Curve, legt het het beste uit: 'De meest effectieve personal branding-strategie van deze tijd is het bouwen van een echt verhaal - monologen met één karakter zijn saai in Tinseltown en nog saaier voor je persoonlijke merk . ' Niemand wil je horen schreeuwen over je merk in de leegte van sociale media, dus maak een verhaal rond je merk waar je publiek zich mee kan bezighouden. Allen ontmoet en praat regelmatig met zijn publiek op luchthavens over de hele wereld, waardoor zijn warme en vriendelijke persoonlijke merk verder wordt ontwikkeld.

4. Wees consistent.

Consistent zijn lijkt veel op een beperkte focus: het is veel gemakkelijker om herkend te worden voor één onderwerp als je consistent inhoud creëert en er een merkstem omheen maakt. "Zorg ervoor dat uw persoonlijke merkbelofte consistent blijft, zowel online als offline", legt Fyiona Yong, directeur en millennial leiderschapscoach (ICF ACC) uit. Ze werkt regelmatig met millennials in een zakelijke context om hen te helpen hun meer conservatieve werkdoelen te definiëren. “Je moet consistentie tonen in je communicatie, gravitas en uiterlijk. Onderschat niet hoe kleine inconsistenties de effectiviteit van persoonlijke merken kunnen doen ontsporen. "

5. Wees klaar om te falen.

Falen is moeilijk en we willen het in het algemeen allemaal vermijden - dat is de menselijke natuur. Als u echter een persoonlijk merk wilt hebben dat boven de rest uitstijgt, moet u een storing hebben. Walt Disney sprak hier vaak over toen hij herinneringen ophaalde over zijn mislukte eerste pogingen om een animatiemerk te creëren. "Ik denk dat het belangrijk is om een goede harde mislukking te hebben als je jong bent. Daar heb ik veel van geleerd. Omdat het je een beetje bewust maakt van wat er met je kan gebeuren. 'En wat er kan gebeuren, is nooit zo beangstigend als helemaal niet proberen.

6. Creëer een positieve impact.

Nadat u uw persoonlijke merk in de loop van de tijd heeft ontwikkeld, zijn er over het algemeen twee manieren om uw merk verder uit te bouwen: spring over anderen heen en verbrand bruggen of bouw een community rond uw merk gestaag op. Jacob Shwirtz, hoofd van sociale partnerschappen bij WeWork, die met veel van de beste influencers ter wereld heeft gewerkt, waaronder make-uppersoonlijkheid, Michelle Phan, geeft ons deze wijsheid.

7. Volg een geslaagd voorbeeld.

"Mensen die geïnteresseerd zijn in personal branding moeten zichzelf gaan vermarkten zoals de beroemdheden en invloedrijke mensen waar ze elke dag naar opkijken", legt Jason Wong, CEO van Wonghaus Ventures, uit. Zijn eigen persoonlijke merk is meerdere keren viraal gegaan, over onderwerpen als ijs in Japan, opblaasbaar zwembadspeelgoed en memes, waarmee hij de titel van 'Meme King' verdiende. Zijn succes komt vaak van het bestuderen van trends en populaire individuen op verschillende sociale mediaplatforms en deze vervolgens met een twist te implementeren. Het creatief ontleden van sociale analyse en het vaststellen van de volgende grote trend kan ook binnen handbereik zijn, als je op alle sociale-mediaplatforms let en niet alleen maar beperkt focust op een ervan.

8. Leef uw merk.

Zoals eerder vermeld, is een van de manieren waarop u het bouwen van een persoonlijk merk voor uzelf moeilijk kunt maken, het scheiden van uw merk en uw persoonlijke leven. Hoewel het zeker haalbaar is, is het bij het creëren van een persoonlijk merk gemakkelijker om je levensstijl en merk hetzelfde te laten zijn.

Tim Salau, community builder en oprichter van Mentors & Mentees, die samenwerkt met studenten om hen te helpen merken op te bouwen die hen zullen aannemen, gelooft ook in dit idee. 'Je persoonlijke merk moet je overal volgen. Het moet een authentieke manifestatie zijn van wie je bent en wat je gelooft versterken. ' Met dit in gedachten is uw persoonlijke merk niet alleen een weerspiegeling van een reeks functies zoals marketing, financiën of creatief, maar ook idealen zoals teruggeven, doordacht leiderschap of mentorschap.

9. Laat andere mensen jouw verhaal vertellen.

De beste PR is via mond-tot-mondreclame. Het creëren van een persoonlijk merk in de publieke sfeer vormt geen uitzondering op deze regel. Aaron Orendorff, hoofdredacteur bij Shopify Plus, vertelt zijn persoonlijke verhaal door middel van levendige video's en af en toe een of twee mede-presentatoren van konijnen en zijn publiek herinnert het zich. Ze kunnen zich de heldere outfits en de dierenvrienden herinneren en die stukjes van het verhaal koppelen aan hun interpretatie van zijn merk. Zoals hij welsprekend zegt: 'Personal branding is het verhaal dat mensen over je vertellen als je niet in de kamer bent.' Jessie Maltin, co-host van Maltin On Movies, werkt samen met haar vader, de beroemde filmcriticus Leonard Maltin, en heeft hem de afgelopen decennia zijn carrière zien opbouwen. 'Alles wat je in je leven hebt, is je naam en de reputatie die je opdoet.'

10. Laat een erfenis achter.

Zodra u uw persoonlijke merk heeft opgebouwd met een reputatie en een gemeenschap erachter, is de volgende stap om na te denken over de erfenis die u achterlaat. Voor welke zoekwoorden en acties wilt u bekend staan? Blake Jamieson, kunstenaar bij Blake Jamieson LLC, die popartportretten schildert van beroemde tech- en sporthelden, herinnert ons eraan dat: 'Een persoonlijk merk opbouwen is veel groter dan het opbouwen van een bedrijf. De enige exit-strategie is legacy. '

Een persoonlijk merk is een levenslang project dat voortdurend evolueert en verandert. Zelfs de experts die de grootste merken in het bedrijf bouwen of verbeteren, weten dat er geen vaste regels zijn voor het creëren van een persoonlijk merk. Maar deze algemene richtlijnen helpen bij het bieden van eerste stappen, vooral als u een nieuw merk of een nieuwe naam begint.

Reacties